ABA jeb Lietišķā uzvedības analīze (405 akad. stundas)
Kas ir ABA?
ABA ir saīsinājums no angļu valodas Applied Behavior Analysis jeb latviski Lietišķā uzvedības analīze. Tā ir zinātne par uzvedību, kas palīdz uzlabot klienta dzīves kvalitāti un sasniegt nozīmīgus rezultātus:
- veidojot jaunus sociāli nozīmīgus uzvedības veidus;
- uzlabojot esošos sociāli nozīmīgos uzvedības veidus;
- samazinot esošo problemātisko uzvedību.
Programmas mērķis
Sagatavot kompetentus uzvedības analītiķus
Kas ir uzvedības analītiķis?
Uzvedības analītiķis ir speciālists ABA jomā, kuram ir pietiekoša kompetence, lai strādātu patstāvīgi. Prasības šāda augsta līmeņa speciālistiem ir atšķirīgas pasaulē. Latvijā speciālisti no uzvedības analītiķu asociācijām:
par uzvedības analītiķi Latvija var saukties speciālists, kurš
- pabeidzis pilnu apmācības programmu Latvijā vai ārvalstīs (vismaz 270 h vai 405 akad. stundas);
- izgājis supervīziju praksi
- ir ieguvis vismaz bakalaura grādu pedagoģijā (t.sk. logopēda kvalifikācija), psiholoģijā vai veselības aprūpē ar audiologopēda vai ergoterapeita kvalifikāciju.
Pēc visu trīs nosacījumu izpildes speciālists tiesīgs strādāt patstāvīgi. Tie, kas neizpilda šīs prasības, turpina strādāt supervīzora vai pieredzējuša uzvedības analītiķa uzraudzībā (vismaz 1 supervīzijas stunda uz 20 darba stundām). Šādu speciālistu Latvijā mēdz saukt par ABA speciālistu vai uzvedības analītiķa asistentu, taču jāsaprot, ka šie speciālisti vēl nav sasnieguši uzvedības analītiķa līmeni un ir ceļā uz to.
Ko dara uzvedības analītiķis?
Uzvedība ir viss, ko cilvēks dara: iet, ēd, runā, tīra zobus, raksta, lasa, brauc pie stūres, šķērso ielu utt. Uzvedību cilvēks apgūst dzīves laikā, neskaitot vienīgi beznosacījuma refleksus. Zinot uzvedības veidošanās likumus, speciālists var efektīvi mācīt dažādas svarīgas, bet kādu iemeslu dēļ iztrūkstošas prasmes. Uzvedības analītiķis izprot uzvedības likumus, prot novērtēt klienta prasmes dažādās attīstības jomās, spēj veidot mācību plānu, lai palīdzētu klientam pārvarēt viņa grūtības, spēj izstrādāt efektīvus veidus, paņēmienus, materiālus u. c., lai efektīvi mācītu kādu konkrētu prasmi kādam konkrētam klientam.
Bieži vien klientiem ir arī nevēlama uzvedība, kas apgrūtina gan viņa, gan apkārtējo dzīvi. Piemēram, bērns kliedz un raud, lai saņemtu vēlamo mantu, skrien pa klasi, sit vienaudžiem u.c. Uzvedības analītiķis var efektīvi mazināt nevēlamo uzvedību, noteikt, kāpēc bērns izvēlās rīkoties šādi, un aizvietot to ar jaunu/alternatīvu uzvedību, izmantojot ABA metodes.
Līdz ar to kompetents uzvedības analītiķis palīdz, ja ir nepieciešams, uzlabot vai veidot jaunas prasmes dažādās jomās un/vai, ja nepieciešams, mazināt problemātisku uzvedību.
ABA pielieto darbā ar klientiem ar autismu un citiem attīstības traucējumiem, lai attīstītu valodu, veicinātu pašaprūpes un patstāvības prasmes, palīdzētu risināt ēšanas, miega problēmas un daudzas citas grūtības. Pasaulē ABA metodi pielieto arī organizācijas efektivitātei, personīgai efektivitātei u. c.
Rezultāti pēc apmācības
Pēc pilnas apmācības programmas speciālists var:
*veikt prasmju novērtējumu;
*sastādīt un realizēt individuālās mācību programmas un plānus saviem klientiem;
*sastādīt individuālās mācību programmas un plānus citiem speciālistiem un uzraudzīt to realizāciju;
*veikt nevēlamas uzvedības funkcionālu analīzi, sastādīt intervences plānus un realizēt tos.
Kursa struktūra
1.semestris: Lietišķā uzvedības analīzes pamatprincipi (50h vai 75 akad. stundas)
Saturs: Iepazīstina ar teorētiskiem pamata jēdzieniem un principiem. Sniedz ieskatu, kā veidojās uzvedība un kā to var mainīt ar ABA metodēm. Ietver sevī arī praktisku daļu un sagatavo speciālistu, kas spēj realizēt jau sastādītas ABA programmas un uzvedības plānus uzvedību analītiķu uzraudzībā.
Iegūtā kompetence pēc apmācības:
*Var strādāt kā uzvedības analītiķa asistents, strādā tikai pēc uzvedības analītiķa sastādītas programmas un realizē to ciešā uzraudzībā ar supervīzoru vai uzvedības analītiķi (vismaz 1 supervīzija uz 20 prakses stundām).
! Pats neveic klienta prasmju novērtējumu un neprot sastādīt mācību programmas vai plānus.
2.semestris: Novērtējums un jaunu prasmju mācīšana (80h vai 120 akad. stundas)
Saturs: Kursa ietvaros mācāmies veikt klientu prasmju novērojumus, izmantojot dažādus instrumentus, piemēram, VB-MAPP, lai noteiktu viņa prasmju līmeni. Pamatojoties uz novērtējuma rezultātiem, sastādīt individuālās mācību programmas (izvirzīt mērķus, aprakstīt mācību procedūras, kā mācīt aktuālas prasmes, izstrādāt datu pierakstu lapas). Realizēt mācību programmas, strādājot ar klientiem, efektīvi pielietojot mācību metodes, analizēt intervences efektivitāti, veikt izmaiņas vai papildinājumus programmā pēc nepieciešamības.
Iegūtā kompetence pēc apmācības:
*Var strādāt kā uzvedības analītiķa asistents un realizēt uzvedības analītiķa sastādīto programmu vai plānu.
*Var veikt prasmju novērtējumu.
*Var sastādīt un realizēt individuālās mācību programmas un plānus saviem klientiem.
*Strādā supervīzora vai uzvedības analītiķa uzraudzībā (vismaz 1 supervīzija uz 20 prakses stundām).
3.semestris: Procedūru pielietošana nevēlamās uzvedības mazināšanai (70h vai 105 akad. stundas)
Saturs: Padziļināti mācāmies saprast klienta uzvedību, veikt funkcionālu analīzi un noteikt uzvedības mērķi, izstrādāt nevēlamas uzvedības mazināšanas plānus, pielietot dažādas procedūras, lai mazinātu nevēlamo uzvedību un aizvietotu to ar vēlamo uzvedību. Mācāmies realizēt šos plānus darbā ar klientiem, iegūt datus par intervences aktivitāti, analizēt un veikt izmaiņas nepieciešamības gadījumā.
Iegūtā kompetence pēc apmācības:
*Var strādāt kā uzvedības analītiķa asistents un realizēt uzvedības analītiķa sastādīto programmu vai plānu.
*Var veikt prasmju novērtējumu.
*Var sastādīt un realizēt individuālās mācību programmas un plānus saviem klientiem.
*Var veikt nevēlamas uzvedības funkcionālu analīzi, sastādīt intervences plānus un realizēt tos.
*Strādā supervīzora vai uzvedības analītiķa uzraudzībā (vismaz 1 supervīzija uz 20 prakses stundām).
4.semestris: Ētiskie, profesionālie un supervīziju standarti uzvedības analītiķiem (70h vai 105 akad. stundas)
Saturs: Padziļināti apgūstam ētikas un profesionālos standartus uzvedības analītiķiem. Apskatām radikālā biheviorisma pieeju. Mācāmies apmācīt citus speciālistus vai klienta pārstāvjus, kā strādāt pēc mūsu izstrādātām programmām.
Iegūtā kompetence pēc apmācības:
*Var strādāt kā uzvedības analītiķa asistents un realizēt uzvedības analītiķa sastādīto programmu vai plānu.
*Var veikt prasmju novērtējumu.
*Var sastādīt un realizēt individuālās mācību programmas un plānus saviem klientiem.
*Var veikt nevēlamas uzvedības funkcionālu analīzi, sastādīt intervences plānus un realizēt tos.
*Var sastādīt individuālās mācību programmas un plānus citiem speciālistiem un uzraudzīt to realizāciju.
*Strādā supervīzora vai uzvedības analītiķa uzraudzībā,
Kļūst par patstāvīgu uzvedību analītiķi, kad tiek savāktas supervīzijas, ja ir vismaz bakalaura grāds pedagoģijā, psiholoģijā vai veselības aprūpē.
Pieteikties: ABA jeb Lietišķā uzvedības analīze
Ja arī Jūs vēlaties kļūt par uzvedības analītiķi un
palīdzēt saviem klientiem, tuviniekiem vai sev sasniegt ievērojumus rezultātus
viņu un/vai savā dzīvē, noteikti nāciet mācīties kopā ar mums!